thehoneycombartchives.blogg.se

The Honeycomb Artchives.

Bokreflektion, Det andliga i konsten av Wassily Kandinsky.

Publicerad 2013-03-26 14:22:00 i Konstnärer, Verbaliserat,

DET ANDLIGA I KONSTEN

 

Den här boken är en som jag tror alla bildintresserade människor skulle ha stor nytta av. Varför jag väljer att säga bildintresserade är på grund av att jag anser att ordet konst är ett ord som sjunger museum, konsthandlare och ekonomi. Ordet bild är mer skapandet i sig och ger förklaringen till boken en bredare beskrivning. 


Wassily Kandinsky är en konstnär som var aktiv under 1900talets början och skrev boken 1911. Vad han vill göra är att förklara för läsaren att konst är så mycket mer än vad bara ögat ser. Han pratar om att konst inte endast skall skapas och visas, utan upplevas och kännas. Han skriver om att konsten i framtiden kommer att skapas utifrån en djupare mening, men jag tror mer att han hoppades att det skulle bli så. Han beskriver konst som:

 Det andra slaget av konst, den konst som är i stånd att utveckla sig vidare, har också sitt ursprung i samtidens andliga liv. Men det är något mera än bara ett eko eller en spegling av livet. Den besitter dessutom en profetisk väckande kraft, ofta av djup och varaktig verkan.


I boken drar han även paralleller till musiken och vill punktera att dess samband och liknelser är så mycket mer än man tror. Kandinsky förespråkade den abstrakta konsten och beskrivs som abstrakt expressionist, och vad jag tror att han menar med det andliga i konsten är att konst är känslor som- likt vårat medvetande- är något som blir kvar och sträcker sig längre. Men om man ger det en tidsspecifik form dödar man dess tidslöshet och fryser den. T.ex. En renässansmålning på ett par i sin bakgård gör att målningen endast är just det. Men då den blir formlös och instinktiv, då den målas inifrån med känslor och former från sitt inre medvetande ges den en odödlighet som sträcker sig förbi tid och rum.

Han beskriver färgers ytliga och inre påverkan, hur blått sträcker sig inåt och gult utåt- och hur de i dess kombination ger grönt som står stilla. Hur ordet rött äpple ges först en direkt uppfattning hos oss, men som sedan får en andlig uppfattning som inom oss skapar känslor, behov, rörelser och miljöer, smaker och dofter som vi upplevt genom livet. Att ord inte är tingets egentliga namn utan något vi anpassat för att i det samhälle vi lever i, kunna tala om samma föremål.

Det här är en bok jag själv vann mycket på. Jag har fått en djupare förståelse för vad bildutövning faktiskt är. Vad som finns bakom de beskrivande nyckelorden i konstvärlden och många andra synvinklar jag aldrig tänkt, men känt. 


Konstverk av Wassily Kandinsky. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

j,hv,hgvkhgc

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela