thehoneycombartchives.blogg.se

The Honeycomb Artchives.

Gestaltningsarbetet v.12

Publicerad 2013-03-24 17:55:00 i Verbaliserat,

Jag spenderade större delen av min gestaltningsvecka i Dalarna, men tack vare det fick jag tillgång till material och hjälpmedel jag inte hade kunnat använda om jag hade varit hemma i Göteborg. 
Jag använde mig av lite råare material i mitt arbete, skinn, trä och stål. Jag trivs att arbeta med dem då jag tycker att alla tre är väldigt stabila och hållbara material på varsitt sätt. 


Det tema jag valde att följa var ärlighet och hållbarhet. Jag vill i min framtid använda mig av gamla- kanske då- utdöda metoder. Jag vill hålla kvar i traditioner och använda material som kräver handarbete, tålamod och vilja. I min framtid och i mitt arbete vill jag arbeta med känsla. Det skall läggas själv och hjärta i allt jag gör, och det är vad jag vill föra vidare. Handarbetet. Det som tar liite längre tid. Det som kräver själ.

Om gamla metoder som handtryckta reklamblad, eller tidningar. Analog fotografering. Handgjorda skinnsadlar. Glasblåsning. Om de försvinner då springer jag in i skogen och gömmer mig. 



              

Min skrivbok är gjord av skinn från min morfars gamla soffa. Ståltråd i ryggen, kartong, lim och häftstift. Rutorna och linjerna har jag även gjort själv. Hette det inte just do it yourself?



Det här är nog den sak jag är mest stolt över. Den här vill jag verkligen ha. Den här boken representerar allt jag vill lära mig. Allt jag vill kunna. Vad jag trodde när jag började på den här utbildningen var att den här boken redan skulle vara färdigskriven. Men nu har jag insett att jag måste skriva den själv. Boken är ett tecken för vad jag vill ha med mig i framtiden. En bok med blanka sidor. 

Att den heter Hela världens visdomar är just för att jag vill ut i världen. Jag vill se, lära mig och upptäcka. Men då man öppnar boken för att läsa står det ... börjar med viljan att veta, ett tålmodgt hjärta och ett enda steg för att förtydliga att det finns ingen färdiskriven bok med all världens visdomar. Dom samlar du ihop själv. 



Penseln är gjord av en tunn järnstång för tyngd. Läder för hålbarheten och håret från en gammal peruk för miljön. Jag vill att saker och ting ska kännas när jag håller i dem. Det finns en ärliget i tyngd anser jag. 

Pennan är gjord av ett träben från ett gammalt bord, som är slipat och bränt för utseendet. Järnstången som är fäst på insidan är böjd och slipat i änden för att imitera en gammal bläckpenna. 

Jag såg en viss svårighet i att göra eget bläck dock. jag försökte med att lösa upp väldigt mycket kaffepulver i väldigt lite vatten och tillsätta förtjockningsmedel men det fastnade aldrig på pennan så jag nöjde mig med ett redan färdigt. Den fungerar förästen. 



Väskans enda sida, men mannen i de färgglada kallingarna står för ärligeten i en lärare. Han står lite tafatt, har glömt byxorna hemma och är orakad - just för att visa att mänsklighet är viktigt. Det är okej att inte alltid vara okej.  

Den andra sidan där jag försökte få en 3Deffekt, var för att visa de alla olika sidor det är så viktigt att en lärare har. 



Den här blåa spiralen gjorde jag för att i början av ren ovisshet. Jag hade ingen aning om vad jag skulle följa för tema. Men en efterkonstruktion är aldrig fel! Nu ser jag det som att den kunskap som kommer utifrån, måste processeras och cirkulera runt huvudet och repeteras igen och igen och igen för att verkligen fastna. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

j,hv,hgvkhgc

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela