thehoneycombartchives.blogg.se

The Honeycomb Artchives.

Veckoreflektion v.10

Publicerad 2013-03-08 17:07:00 i Veckoreflektioner,

Måndag
Litteraturseminarium av boken Fantasi och kreativitet i barndomen gick vi tillsammans med Camilla igenom Vygotskijs historia, bokens innehåll och en uppgift. 
Varför vi gör det är för att förtydliga, belysa sidor i boken och dela med oss till varandra av vad vi tycker är viktiga delar. Vi alla läser boken på olika sätt och kommer ihåg olika saker, därför är en levande diskussion viktigt. Vi utformade även i grupper lektioner baserade på boken. Det hjälper en att praktisera textinformation så kunskaperna man hämtar ut böcker befästs. 

Tisdag
Med Mattias i gestaltningssalen. Uppgiften var att följa efter människor på stan, se vart du hamnar, stanna där, måla av det du ser samt återgå med några ord om platsen.
Andra momentet var att välja ord från en text, skriva en dikt av dem, flödesskriva och till slut göra ett vykort & skicka iväg det. 
När jag först hörde att vi skulle följa efter okända människor blev jag nervös. Jag är inte mycket för sådana aktiviteter, men när jag väl kom ut gick det bättre än jag trodde. Vi fick chansen att kliva utanför våra komfortzoner, göra något annorlunda och bryta mönster.

Dikt- och flödesskrivningen älskade jag. Att få se sig själv efteråt- att ha skrivit ned känslor och tankar som aldrig får bli ord- är en upplevelse i sig.  Jag antar att det var det hela workshopen handlade om. Att kartlägga sig själv. Jag börjar inse vad den meningen betyder. 

Onsdag
Assigntment 6, som var Förflytta dig från punkt A till B spenderades ute i skogen med de flesta damer från bildklassen. Den mynnade ut i en kort novell inspirerad av Majas fotografier. 
Kändes egentligen precis som Assignment 5. Lite ordbajsad och direkt. Men det blev något bra av det iallafall. 

Fredag
Veckans sokratiska samtal var i regi av Erik och Kristian. De valde att vi skulle diskutera Mocumentaryn I'm still here, baserad på Jaquin Pheonix härjade livsituation. 
I och med allas olika kunskaper kring den här filmen gjorde att diskussionen inte riktigt blev så flytande som den hade kunnat bli. Men att ha sådana samtal, som inte blir som planerat för att sedan prata om det efteråt i postseminariet, gör att vi lär oss och växer. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

j,hv,hgvkhgc

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela